otrdiena, 2020. gada 14. jūlijs

Pļavas piezīmes - nārbuļi

Kad tagad sevī izrunāju vārdu "nārbuļi", tas, pirmkārt, man saistās ar "Likteņa līdumniekiem" - filmu, ko savulaik kāri skatījos TV. Es pat brīnos, kāpēc tagad "dzirdu" šo, ne vecmāmiņas balsi, kura skanēja bērnības vasarās, kad viņa mēģināja ar saviem darbā samocītajiem pirkstiem uzpīt mazmeitai puķu vainadziņu.

Melampyrum nemorosum

Nārbulis - tas man likās tikpat savdabīgs vārds kā "porūzis", tāpēc pēc dažiem gadiem es jau biju sev pieņēmusi, ka sarunās ar citiem šie vārdi nav lietojami, jo nesapratīs. Kad šis interesanto krāsu apkopojums parādījās arī manos laukos, centos to vienmēr pievienot Līgo pušķim, un atkal pēc tam dzirdēju vārdu "nārbulis". Pie sevis nodomāju, ka būs reiz jānoskaidro, kā pareizi saucams. Un izrādījās, ka ir arī nārbulis! 😀
Tā nu daži gadi paiet, līdz šovasar top šī bilde, kas tik ļoti tobrīd piestāv Jāņu laikam un es ar to padalos. Visi, kam nav slinkums, iekomentē, kā sauc, bet kāda uzraksta divos vārdos - "birztalas nārbulis". Un man atkal ir par ko padomāt, jo tobrīd nav laika "ķert" ne īpaši ātro interneta vilni. Kāpēc birztalas? Vienmēr tos sastopu pļavās... Vai tad ir vēl citi nārbuļi???!!! Vakarā Googles ceļi mani aizved pie raksta, kas nārbuļos ievieš skaidrību. Tiesa, sākumā es apskatu bildes un tāpēc kārtējais izbrīns, ka, ieraugot pļavas nārbuli, es tādu sajūtos redzējusi Mežaparkā. Bet rakstā tieši tas uzsvērts, ka botāniķi ar nosaukumiem sataisījuši nelielas jukas. 😀

1 komentārs:

  1. Ka nārbuli sauc pa nārbuli, uzzināju tikai pēc tevis pieminētā seriāla noskatīšanās. Pirms tam tiku saukusi to par Jāņu zāli. Neviens man blakus to netika nosaucis vārdā. Tā gadās. Manas mājas tuvumā tie zied ielas otrā pusē, kur zem bērziem netiek pļauts. Turpat ir arī citi pļavu ziedi - pēterpogas, iepriekšējā rakstā minētās spulgnaglenes, pa kādai sveķenei.

    AtbildētDzēst