sestdiena, 2012. gada 20. oktobris

Falenopši

Pirmais!
Pirmais tika uzdāvināts 8. martā. Otro, ievērojot tradīciju, saņēmu pēc gada. Dāvinātāji dažādi un falenopši dažādi! Trešo nopirku pati vēl ar gada starpību, un tad - tad pirkšana pazaudēja cikliskumu, vadījos pēc izjūtām, patikšanas, atlaidēm... Šogad likās, ka viss šis falenopšu pasākums jūk un brūk, ka paliks man labi, ja viens:( Tomēr ik rudeni pienāk brīdis, kad sāku par viņiem smaidīt:) Tas vienmēr ir saistīts ar apkures sezonas sākumu, kad dažās dienās sākas pozitīvas pārmaiņas falenopšu podos.
Kreisajā pusē parādījies ziedkāts, labajā sasparojušās gaisa saknes
Kreisās puses ziedkāts gan pusaudzis, bet labajā pusē jaundzimušais
Un tā man viņi visi! Arī pagājušajā gadā vislielākā ziedēšana bija no decembra līdz februārim.
Man patīk puķes, kas aug dārzā un kas aug podiņos, dalītas jūtas ir pret grieztajām - it kā patīk (īpaši, ja vīrieši pasniedz;)) un it kā žēl, ka tas skaistums uz īsu brīdi, tāpēc, svētku un rotāšanas vārdā pati varu nopirkt vai nogriezt, bet vispār labāk, lai zied dabā! Esmu sējusi, stādījusi, ravējusi, bet mans sapņu puķu dārzs, kā jau esmu agrāk pieminējusi, ir iesaldētā projektā, ja nu reiz sanāks dzīvot privātmājā:) "Zaļo īkšķīšu" man nav, jo ne viss aug griezdamies, tāpat ar falenopšiem, dažu vairs nav:( Vienu no pēdējiem uzdāvināja sūnās, sapratu, ka es neko nesaprotu, - baidījos pārlaistīt un iekaltēt, šaubījos, vai viņš tajās labi jūtas. Pēc milzīgas svārstīšanās nolēmu pārstādīt, bet visas manas līdzšinējās falenopšu pārstādīšanas piedzīvojušas fiasko:( Tā notika arī šoreiz, kaut nīkuļoja ilgi...
Šis raibais jau sen kliedz pēc pārstādīšanas, jo saknes lien ārā pa caurumiem, un podā no pirkšanas divi augi, kuri saķērušies cieši kopā. Viņš man no pirmajiem, pēc kuriem sapratu, ka lai vai kā, bet es savus falenopšus vairs nemērcēšu, jo vai nu tie, kopīgi vannojoties, padalījās ar kādiem kaitēkļiem vai slimībām, vai arī tā mērcēšana bija nepareiza, bet saknes izskatījās šausmīgi, īpaši diviem. Vienu pārstādīju, bet otrais ir šis, ko nežēlīgi atstāju, nelaistīju kādu mēnesi, un, lūk, tas ziedēs jau kuro sezonu. Parasti uzzied gan uz vecajiem ziedkātiem, gan jaunajiem.
Balto nopirku, ja pareizi atceros, par 2 Ls. Bija akcija un falenopsis ar tik skaistiem, lieliem, baltiem ziediem, kuri gan mājās dažu dienu laikā nobira. Nekas, pēc mēnešiem ziedkāts pamodās! Ir gan tā, ka dažiem manējiem zieds var turēties pat mēnešus trīs, baltajam laikam pat mēnesi neiztur, toties viņš man aizvien ir perfekts - ar skaistām lapām un saknēm.
Fonā baltajam redzamas mana pirmā falenopša atskaņas, kurš bija mans pirmais upuris pārstādīšanā, bet ziedkātus nogriezu, tie vāzē stāvēja un plauka vēl ilgi, sāka augt pat divi keiki, bet līdz saknēm netika, manuprāt, loģiski, jo nebija mātesauga, kas tos barotu, vien ūdens.
Man falenopši patīk divu iemeslu dēļ:
  • jālaista reti (mierīgi pārcieš divas atvaļinājuma nedēļas:) );
  • zied ilgi.
Ko es ieteiktu falenopšus pērkot un audzējot:
  • novērtēt saknes, vai nav sapuvušas;
  • novērtēt lapas, vai nav savītušas, dzeltenas (ja dzeltē apakšējās, tas var būt arī normāli)
  • audzēt caurspīdīgos podiņos ar labu ventilāciju sānos, jo saknēm vajadzīga gaisma, gaisa cirkulācija;
  • pievienot mēslojumu pavisam vājā koncentrācijā katrā laistīšanas reizē;
  • laistīt reizi nedēļā vai vēl retāk. Es laistu lēnām, grozot podiņu, lai samitrinās visa augsne;
  • nedušot, jo no pilsētas ūdens paliek pleķi, kas nav skaisti un arī traucē piekļūt gaisam, kā arī lapu rozetes centrā palicis ūdens piliens var izsaukt auga sapūšanu;
  • nenest ārā, jo falenopsim var kaitēt kā lietus, tā saule un vējš;
  • vispiemērotākās ir austrumu puses palodzes, uz kurām droši var atrasties ziemā, daļā rudens un pavasara, jo saulē lapas apdeg (es šogad uzliku atpakaļ augustā, bet tas bija par agru, virsējās lapas apdega);
  • nepieciešams mitrs gaiss, ko var viegli nodrošināt, falenopšus izvietojot pamīšus ar citiem istabas augiem;
  • ziedkātu nogriež, kad tas nokaltis, jo zaļie ziedkāti pēc kāda laika atdzīvojas, dzen jaunus ziedpumpurus vai keiki. Pagājušā gadā nogriezu ziedošu ziedkātu, jo lapas izvīta, sāka mainīt krāsu. Tas augam palīdzēja, tāpēc arī 2. bildē redzamais falenopsis agrāk kā citi izdzina jauno ziedkātu;
  • raksta, ka 5 grādu starpība starp dienas un nakts temperatūrām veicina ziedkātu veidošanos, tāpēc arī rudens ir laiks, kad vērojamas vislielākās izmaiņas falenopšu podiņos.
Daudzi orhideju audzētāji iesaka informāciju smelties http://www.estere-orhidejas.
Un pilnīgi noteikti es iesaku palasīties, ja falenopsis jāpārstāda (par mazu pods, pūst saknes)! 

2 komentāri:

  1. Ka reiz priekš manis, jo man ar to puķu laistīšanu ir kā ar bitēm..
    Vienmēr ar sajūsmu noraugos šajās puķēs.. Bet pati nepērku, gaidu, kad kāds man uzdāvinās!
    Bet vēl aizvien tik gaidu!!! :))

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Lai Tev izdodas sagaidīt! Jā, šī puķe ir ļoti piemērota aizmāršīgiem laistītājiem vai tādiem, kas mūžīgos komandējumos:) Bet tā, kas man tika uzdāvināta sūnās, to es nesapratu, kā laistīt.

      Dzēst